Kitesurf self rescue

Kitesurf self rescue

Kitesurf Self rescue

We hebben het al verschillende keren over de kitesurf self rescue gehad. De self-rescue is een belangrijke techniek om veilig terug aan land te komen wanneer er dingen misgaan op het water. Je kan deze techniek gebruiken wanneer je gebroken of verwarde lijnen hebt, de wind wegvalt, je kite niet meer uit het water krijgt of in elke andere situatie waarin je niet in staat bent om terug naar de kant te varen of bodydraggen. Ook na potentieel gevaarlijke situaties waarbij je je veiligheidssysteem hebt gebruikt zal je soms een self-rescue moeten uitvoeren.

Tijdens je eerste kitesurfles bij onze school wordt deze techniek uitgebreid besproken en geoefend in het water, samen met de instructeur. Aan iedereen die kitesurfles neemt bij Kitearena, dus ook studenten die elders kitesurfles hebben gehad, wordt gevraagd of deze techniek bekend is. Zo niet of wanneer het nog maar vaag in je herinnering zit, dan wordt de self-rescue herhaald.

Eerder hebben we het al over windrichtingen gehad. We hebben toen gezegd dat kitesurfen alleen veilig is met (schuin)aanlandige wind. Tijdens alle stappen van de self-rescue zal deze windrichting jou altijd richting de kant blazen in plaats van verder de zee op, zelfs wanneer de kite op het water ligt zoals tijdens de self-rescue.

Wanneer je in één van de bovenstaande situaties beland bent dan moet je besluiten een self-rescue uit te voeren. Raak niet in paniek maar doorloop rustig de volgende stappen. De self-rescue begint met het gebruiken van de zogenaamde ‘quick-release’. Dit is een onderdeel van de bar en bevindt zich tegen de chickenloop aan. Hiermee zit de kite vast aan jouw harnas. Over het algemeen werken de veiligheidssystemen van de verschillende merken ongeveer op dezelfde manier. Toch is het heel belangrijk om jouw systeem eerst te testen en te begrijpen, vóórdat je het water in gaat. Nog verstandiger is het om dit voor elke kitesessie vlug te controleren.

Nadat je je quick-release hebt gebruikt zal er geen power meer staan op de kite. Bij de meeste veiligheidssystemen opent de chickenloop. De kite zit dan alleen nog vast aan de safety-leash, welke loopt van je harnas naar één lijn ter hoogte van de bar. Er zal nu maar spanning staan op deze ene lijn. Hierdoor verandert de kite in een vlag en valt zonder power op het water. De kite ligt downwind van jou op zijn leading edge, op dezelfde manier waarop we een kite op het strand leggen. Dit heet het (uit)vlaggen/flagging out van de kite. De veiligheidslijn waar je leash mee verbonden is wordt dan ook wel de vlag lijn/flag line genoemd. De kite blijft op deze manier liggen mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Kitesurf self resue

De bar ligt nu op een afstand downwind in het water. De volgende stap is terug te komen bij de bar. Je doet dit door de vlaglijn verbonden aan je leash hand over hand te volgen. Het is belangrijk dat er alleen spanning staat op deze lijn en niet op de andere lijnen. Laat deze lijn dan ook niet los tot deze veilig is gefixeerd. Aangekomen bij de bar ga je de vlaglijn om één uiteinde van de bar draaien. De lengte van dit stuk moet minimaal één kitelengte lang zijn. Zo weet je zeker dat de andere lijnen niet plotseling op spanning kunnen komen. De leash zelf wordt niet om de bar gedraaid. Voordat je de leash bereikt fixeer je de vlaglijn door het maken van een zogenaamde ‘half-hitch’ knoop. Deze wordt tijdens de kitesurfles getoond. Hierna is het veilig om de lijn los te laten.

Kitesurf self rescue

Om terug bij de kite te komen neem je nu alle lijnen en ga je deze om de bar heen draaien. Hiervoor zijn verschillende technieken. Aangekomen bij de kite fixeer je deze lijnen door middel van half-hitch knopen of je gebruikt de elastiekjes op het uiteinde van je bar. Tijdens alle stappen moet je opletten dat de lijnen niet rond je armen of benen draaien. Daarnaast is het belangrijk om nooit je leash los te maken van de bar. Je wil je kite natuurlijk niet verliezen.

De kite moet nu omgedraaid worden naar de ‘smiling-position’. Dit gaat het makkelijkst door je naar een wingtip te begeven. Duw deze wingtip onder de kite en de wind zal helpen de kite om te klappen. Je kan nu op verschillende manieren een zeil van je kite maken. Je kan beide wingtips vastnemen, maar meer comfortabel is het om op de achterste wingtip te liggen, en van de andere wingtip een zeil te maken. Doe dit door de bovenliggende bridle naar je toe te trekken. Hierdoor vouwt de kite dubbel en kan je ook de bovenliggende stuurlijn bereiken. Het gaat wat traag maar je komt veilig weer aan land.

 

Kitesurf Self rescue

Kitesurf Selfrescue

Kitesurf Selfrescue

Kitesurf Selfrescue

In veel gevallen heb je ook je board nog bij je. Er zijn verschillende manieren om deze niet te verliezen tijdens de self-rescue. Sommige mensen houden het board aan hun voeten terwijl ze de lijnen om de bar rollen of ze hebben het board tussen hun benen. Andere mensen nemen het risico vlug hun leash door een footstrap of handvat te steken. Wij raden dit af. Tijdens de kitesurfles laten wij zien hoe je dit doet.

Kitesurf selfrescue done

Het gebruiken van deze techniek kan je veel ellende besparen. Onderschat zwemmen in een koude zee met golven en stroming niet! Ook de leash heeft ter hoogte van je harnas een quick-release systeem. Je zal begrijpen dat je deze alleen gebruikt wanneer je na het trekken van te quick-release nog steeds in gevaar bent (er vaart een boot over je kite of lijnen, de kite is nog steeds oncontroleerbaar, je wordt richting rotsen/rif getrokken..). Wanneer je je leash loskoppelt ben je niet meer verbonden met de kite en deze zal dan ook snel downwind verdwijnen. In dat geval wordt het zwemmen of hopen dat andere mensen of kiters je zien en oppikken. Ga daarom nooit alleen!

Eenmaal op je kite, lekker zeilen en relax!